May 16, 2010

Selamat Hari Guru.. XD

Baru minggu lepas, kita sambut Hari Ibu. Hari ini, 16 Mei pula merupakan hari untuk menghargai guru..

Saya taknak lepaskan peluang ini untuk ucapkan selamat hari guru pada Mak, Abah, Mak Uda, Pak Anjang, Maksu dan Makecik serta cikgu-cikgu yang saya sayangi.. Ramai tau cikgu kita sebenarnya.. huhu..


Tadika (5 Tahun) : Tadika Islam Pekan Baru (lupa nama), Teluk Intan.

Tadika (6 Tahun) : Tadika ABIM, Taman Seri Setia, Teluk Intan.

Sekolah Rendah:
SRK Convent, Jalan Changkat Jong, Teluk Intan (1992-1993)
SK Sultan Abdul Aziz, Teluk Intan (1994-1997)

Sekolah Menengah: SMAP Labu, N.S. (1998-2002)


Dalam banyak-banyak lagu atau sajak, lagu yang bawah ini yang paling melekat di hati saya, ketika saya masih di bangku sekolah menengah. Mungkin kerana, itulah jangka waktu yang paling memberi kesan penting dalam hidup saya. Saya paling rindu Ayahanda Ustaz Paiman Jemo, pengetua ketika tingkatan satu dan dua. Setiap ilmu duniawi dan ukhrawi, doa-doa amalan dan pesanan-pesanan Ayahanda masih saya amalkan sehingga sekarang. Alhamdulillah. Terima kasih Ayahanda..

TERIMALAH..

Lilin Seorang Guru

Album : Impian Kasih

Munsyid : In-Team

http://liriknasyid.com



Pernah langkah ku payah
Menuju ke destinasi
Kerana malam gelap
Dan bintang hilang kerdipnya
Menjadikan arah ku keliru
Ke timur atau ke barat

Bagai lilin membakar diri
Menerangi kegelapan hati
Kau curahkan bakti dan budi
Jasamu tiada berganti

Namun tanpa rasa payah
Dia memimpin tanganku
Melangkah satu persatu
Dan mencipta jejak impian
Menjadikan arahku jelas
Aku harus ke hadapan

Ohoo… aku kini rindu
Pada satu nama yang berjasa
Tuhan, beri kekuatan
Untuk mendidikku selamanya
Ku pohon restu kasih-Mu
Ampunkanlah guru-guruku

Semalam ku lihat dia
Di bibirnya ada kalimah
Yang bergetar saban waktu
Sambil tangan menggenggam lilin
Lilin yang tiada terpadam
Menerangi hidupku kini

Lagu & Lirik : Cikgu Khairul, Mie.. inteam & Munif Ahmad (Hijjaz)
Hijjaz Music Entertainment (M) Sdn. Bhd.



Masih segar di ingatan saya, setiap peristiwa sambutan Hari Guru, baik di sekolah rendah atau menengah. Takkan ada seorang pun pelajar yang akan melepaskan peluang meraikan cikgu-cikgu yang telah banyak berjasa kepada kita.


Tetapi tidak di zaman serba canggih ini. Baru tadi, mak saya cakap. Minggu lepas lagi, murid-murid sekolah mak saya ada yang sudah bertekad tak mahu datang sekolah hari Isnin esok, kerana biasanya pembelajaran tidak berjalan seperti biasa atas sebab sambutan Hari Guru peringkat sekolah. Kata mereka kepada mak,
"Teacher, minggu depan tadek belajar kan teacher. Takmau datang lah."
Sungguh biadap! Kalau saya yang dengar, sah budak tu dah kena penampar. Itu sebab saya tak boleh jadi cikgu. Nanti mesti selalu masuk lokap.. Huh.. Budak-budak sekarang! Padahal, sambutan setengah waktu persekolahan je. Lepas waktu rehat, pembelajaran akan berjalan seperti biasa. Tapi budak-budak tu peduli ape kan? Lepas rehat pun boleh datang lagi agaknya.. Haih..

Adakah anda atau ahli keluarga anda mengalami tanda-tanda seperti dalam gambar?Anda mungkin KEKURANGAN VITAMIN C dalam...

Posted by Dyan2u Shaklee Vitamins Kulim Kedah on Sunday, November 29, 2015